Köpvillkor

Vad är det som gäller när jag handlar hos ProTrade Sweden?

Det som gäller är att vi tar hand om våra kunder. Ingen matchar oss!

Vi följer de lagar och förordningar som gäller i Sverige. Lagen heter "Distans- och hemförsäljningslagen". En annan beteckning för densamma är SFS nr. 2005:59. Vi följer den inte enbart, utan vi skiljer oss från mängden som vanligt och går några steg vidare. Undrar du om lagen så läs på www.konsumentverket.se. De har all information du behöver veta för att göra ett medvetet och säkert köp.

Betalning för beställningen/ordern kan göras på en mängd olika sätt, vilket visas i kassan.

För att göra en beställning måste man vara minst 18 år, alternativt att visa upp målsmans godkännande. Godkännandet måste skickas till oss med brev. Vi förbehåller oss rätten att neka köp i vår butik.

Priser

Samtliga priser i vår butik är inklusive svensk moms, för närvarande 25%. Vi reserverar oss för prisändringar.

Vid beställningar från länder utanför EU, debiteras ingen svensk moms (25%), utan den ansvarar köparen för i respektive land. Med andra ord, kan 20% av de angivna svenska priserna dras av för att se "export priser".

Rabatter

Om rabatt ges, eller ev. rabatterbjudande utnyttjas, kan endast ett (1) rabatterbjudande utnyttjas per inköpstillfälle. Man kan alltså inte kombinera två (2) rabatter samtidigt.

Betalningsvillkor

Försäljning inom Sverige sker antingen via förbetald order, postförskott eller kortbetalning. Beställning måste vara betald till fullo och betalningen registrerad på vårt konto innan den skickas, förutom vid postförskott

Notera att tidpunkten för registrering av bg betalningar skiljer mellan olika banker. Kontakta Din bank om Du är osäker om vad som gäller. Vi skickar beställningen senast ca. 5 arbetsdagar efter betalningen registrerats på vårt konto.

Kunduppgifter

ProTrade Sweden lämnar inte ut uppgifter om kunder eller kunders beställningar till någon annan än kunden själv.

Frakt

Frakt är exkluderat i priset. Kunden bestämmer hur varorna sänds. Man kan även hämta varorna direkt hos oss.

Postförskottsavgift inom Sverige debiteras till självkostnadspris enligt Postens vid varje enskilt tillfälle gällande prislista.

Leverans till annat EU-land debiteras till självkostnadspris enligt valt fraktbolags vid varje enskilt tillfälle gällande prislista.

Retur-/Ångerrätt

För att kunna ångra ditt köp får förpackningen inte brytas.

Meddelande om detta ska om möjligt lämnas omedelbart vid varans mottagande, dock senast inom fjorton (14) dagar från leverans. Köparen ansvarar för samtliga fraktkostnader och eventuella expeditions och/eller faktureringskostnader.

Produkten ska returneras i obruten förpackning.

Synliga fel, trasigt emballage eller liknande ska alltid anmälas till transportören, chauffören eller kassörskan/ören vid Posten utlämningsställe. Lös inte ut skadad försändelse.

I övrigt gäller respektive tillverkares åtaganden vad gäller garanti och service.

Vid retur ska en kopia på leveranshandlingarna alltid bifogas där anledning till returen anges. Uppge även om produkten ska bytas mot annan. Innan retur ber vi er kontakta oss för erhållande av returadress och RMA-nummer.

Returavgifter:

1. Om varan returneras i oskadat/oanvänt skick i originalförpackning debiteras ingen returavgift.
2. Om varan inte är i ovanstående skick, men oanvänd, debiteras 20% i returavgift. Detta gäller även en obruten förpackning.

Vid ångrat köp av vara som är köpt som fraktfri, så dras kostnader för verklig frakt av från återbetalningsbeloppet.

Eventuella återbetalningar görs i första hand till bankkonto, personkonto eller bankgirokonto.
Återbetalningar tar 7-10 bankdagar

Garanti gäller endast för privatpersoner och den som köpt varan. Garantin är inte överförbar till annan person.

Garantin omfattar ej:

Förbrukningsartiklar
Förslitningsskador
Vid fel som uppstått genom ingrepp i apparaten eller felaktig inkoppling
Vid felaktigt handhavande / slitage
Transportskador
Vid skada orsakad av kund genom olycka/oaktsamhet
Läs ev bifogade instruktioner/manualer noga innan retur eller garanti efterfrågas


Okynnesbeställningar

Beställningar där det kan göras troligt att den gjorts i okynne ignoreras och kan komma att polisanmälas.

Ej utlösta försändelser

För paket eller brev som ej löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dubbel fraktkostnad samt en administrativ avgift om för närvarande 500 kr, inklusive moms. Utebliven betalning kan gå till inkasso.

Leveranstid

Oftast skickas inrikes beställningar inom 2-3 dagar, förutsatt att det är en vardag och att beställningen görs före kl. 15. Vi förbehåller oss dock att ange normal leveranstid till 5 - 10 arbetsdagar, inom Sverige, efter betalningsinformationen mottagits (se betalning) beroende av omständigheter vi inte råder över. Avvikelser som står utanför vår kontroll kan förekomma. Beställningsvaror kan ta 1-2 veckor under normala förhållanden, men styrs indirekt av tillverkarens leveransmöjligheter.

Det kan uppstå situationer när vi tillfälligt har slut av någon vara, eller tillverkaren har leveransproblem och vi därmed inte får varorna inom förväntad tidsperiod.

Vi sänder den då så snart lagret uppdaterats.

ProTrade Sweden kan inte hållas ansvarig, krävas på skadestånd eller liknande för omständigheter som står utanför vår kontroll, att produkter ej kan levereras inom den normala leveranstiden på grund av att de är slut i lager, inte levererats från tillverkaren pga förseningar i produktionen, transportproblem eller liknande eller har utgått ur sortimentet.´

Leveranstiden styrs även av transportören och den kontroll de har över godset.

Leveranstider till andra länder, påverkas av respektive lands tullhantering och dess effektivitet.

Specialbeställningar

Vid beställning av varor som ej är lagervaror krävs en förskottsbetalning om 50% av fakturabeloppet, eller enligt avtal. Resterande erläggs vid leverans via postförskott. Vid ej utlöst försändelse förverkas förskottsbetalning samt att kostnader enligt villkor för "Ej utlösta försändelser" debiteras. Ångras köpet av specialbeställd vara är förskottsbetalningen förverkad och återbetalas inte. Det är därför viktigt att man verkligen är medveten om vad man beställer och att man verkligen vill ha varan.

Fakturering

Vid fakturering tillkommer expeditionsavgift om 29 kr per faktura. Vid e-postfaktura utgår ej expeditionsavgift.

Dröjsmålsränta, påminnelse- och kravavgifter

Dröjsmålsränta om 24,5% samt påminnelseavgift om 50 kr eller kravavgift om 160 kr debiteras fakturor som ej är till fullo betalda på utställd förfallodatum.

Butiken använder OpenCart
Komshop © 2017